https://www.badosa.com
Publicat a Badosa.com
Portada Biblioteca Poesia Dístic
2/2
AnteriorÍndex

Arestes

Tanka sense record

II. Angles

Joan-Ignasi Elias i Cruz
Grandària de text més petitaGrandària de text normalGrandària de text més gran Afegir a la meva biblioteca epub mobi Permalink
(...)
es féu la vida una aventura errant
de cop i volta, just de cop i volta.
Vinicius de Moraes
1
El límit besa
la faç de la penombra
enlluernada.
En els fils de la boira,
pors silents, llum, nosaltres.
2
Reneix la vida
dels vells atzars, les plates,
les filigranes
d’esculls i savieses,
la pols d’amor, el cercle.
3
Retrats, imatges,
voràgine de rastres,
la cursa fràgil.
En els revolts s’amaguen
les petges abdicades.
4
Ressons, destreses
errants i malaltisses,
el cor indòmit.
L’infinit és penyora
d’un vell temps perdurable.
5
Llunes alades
que l’orba nit abrasen
ja somnolentes:
pantalles juganeres
en criden la semblança.
6
Zumzeig de l’aire
desperta en l’aurora.
Estels de pedres
soterren les lluernes
de vides forasteres.
7
Civils, versàtils,
de rescat addictes,
bena perduda.
Les tristeses, vermelles;
les paraules, clavades.
8
Esbocinades,
les llàgrimes intactes
palpen les hores.
Fragilitats de rostres
acorden l’horabaixa.
9
Grises proeses,
gargots, melangia
insidiosa,
vides alatrencades
en batalles severes.
10
Fugitives guaites,
obscurs vidres insòlits
en fosca tensa.
Els fugissers cavalquen
l’alè de l’alba nua.
11
Desigs ficticis,
falses presons eternes,
rics són aquaris
en llàgrimes i llavis
de l’atzar i l’aurora.
12
Trista paüra,
la pèrfida nit sacra
en erms de plata.
Altes torres fugaces
cauen en somnis.
13
Vels de tenebres,
clams sorrals dels enigmes,
límits i guies.
Ganivets de venjança
en la pau fidedigna.
14
Llum clandestina,
alimara de cendres,
secret inútil:
les venjances acullen
els destres genets negres.
15
Hora basarda:
cadell fidel intacte,
en giragonsa
frenètica, enyora
l’anyell del sacrilegi.
16
Anatomies,
mitja vida partida,
hora viatge.
En pretèrites pluges
sura l’oblit de l’home.
17
Ahirs de vidre
vénen en deu mil cares
d’etern naufragi.
I esberlen tots els mites,
voraços com paraula.
18
Temps, balances
d’errors, miralls de rostres,
pas de miracles:
Argiles sobiranes
s’enduen les dreceres.
19
Nusos i nacres,
mandràgores sens vida.
Fredors futures,
sicàries i callades,
ens revelen malures.
20
Roges penures
s’atansen en fileres
inesperades.
Velles cicatrius brollen
en mil pòsits d’auguris.
21
Tendenciosa,
fugaç arquitectura
del vas elisi,
espècies viscoses,
oli de nits amargues.
22
Flaires que ja ploren
pels viaranys terribles,
infatigables
com aquelles tempestes
en el dol d’infantesa.
23
Les degotades
caplletres encerclen
amb claus de signe
les basardes que bleixen
la faç de la nit boja.
24
Les veus escasses,
humà retorn inútil,
màscares tendres
que esclavitzen els àngels
assassins del crepuscle.
25
Quasi submisos,
rere una tenebra,
els escenaris
abassegadors fiten
les raons pressentides.
26
Fèrtils bardisses
que tothom ignorava.
En negres límits
l’estil de saviesa
ofegava certs dubtes.
27
La sal de danses
—clara vida, foteses—
retreu salobre,
voreja balandres,
ribeteja partença.
28
Indolent cursa
pels espais solitaris
d’avencs i untures.
I pobres són les pedres,
i secretes, les ales.
29
Ull cluc, magenta
de l’edat i del dubte,
l’home fogueja.
Amb raons del diable
esquinça brams i terres.
30
Àbac d’imatges,
com a bàlsam de punxes,
frueixo les roses:
el vent besa les ombres
dels homes, i els calma.
31
Ones amargues,
convulses de basardes,
adesiara:
quina tendresa vana
fórem o som nosaltres?
32
El record àlgid,
els secrets ja s’esmunyen.
Pobres dits pròfugs
d’irònica revolta,
vana rauxa represa.
33
Astorat ritme
del vertigen forani,
sedàs de flames
que cavalcant batega
entre restes de somnis.
34
Plou temps en llavis
adversos, roigs de nusos,
cels en cadenes.
Són colors de pissarres,
són grafits de les penes.
35
Focs d’amarguesa
que en els miralls dibuixen
corbes tristeses:
són els temors inútils,
serpents que vagaregen.
36
Lligams abstractes:
cau l’arrel giradissa
en temps canalles.
En deserts àrids,
les clarors broden vides.
37
Neguits i paraules:
és l’hora malaltissa
del crit i la tarda.
Salvatge, l’acordança
reviu crims de l’oracle.
38
Els mots, foranis,
joncs de riberes absortes:
esclaus poemes
de vesprals incorporis
captiven les morts alades.
39
Hora cansada,
de mots i papers erma,
esquinça l’ombra
de secreta mirada
en xarxa de cautela.
40
Carns vidriegen,
aspresa darrera
de flagell i d’enveja.
Calius d’escarni,
companys a l’altra banda.
41
Rutilants gebres,
clares traces d’espines,
molses i mentes.
Tosques cal·ligrafies
en xopen els missatges.
42
Esquinçat àlber
renega de les ombres.
Palpenta furiosa,
és perfum la venjança
de les roques eternes.
43
Polifonies
bilioses, crits, sutges
d’amors i guerres.
Mortes, anihilades,
s’esmicolen les cares.
44
Les pors, els odis,
les dalles renuncien
a la tendresa.
Fosquíssimes tenebres
endolen els deliris.
45
Fidels fogueres
arrauxen camps estrictes
en hora baixa:
callaren els silencis
tots els horrors encesos.
46
Duels esfondren
la frenètica musa
de ment remota.
Negra dansa forana
encercla cementiris.
47
Per gèlids filtres,
les boques clivellades
de la venjança
s’enduen talls de tarda
en vol roquer, la rauxa.
48
Els gemecs cremen,
crepiten les tenebres,
focs de tentacles.
Eclipsis, rebel·lies
maldestres ens subleven.
49
Malestrugades,
diabòliques danses
de pau divina.
Els sentits, solemnes;
les vísceres, invictes.
50
Clam d’altes ombres:
ferides inductores
siluetegen
la patètica cursa
en l’asfalt del desordre.
51
L’infern dels altres
il·lumina viatges
greus i satànics.
Les línies sagnades
ens apropen als túnels.
52
Atònita covarda
de records i de rastres,
trist inventari
de senyes bifurcades:
l’infern, a l’altra banda.
53
Freda penyora
de terra violada,
llum clandestina
en color de silenci,
la serp en vidres d’alba.
54
Falsedats, culpes
s’esmunyen per les vinces
d’arrels i de boscos.
La boira de les marees
és fi traç que tremola.
55
Ungla felina
lluu la filigrana
tendenciosa,
espigola privilegis
del nostre món ingenu.
56
Anònims versos
s’arrapen a la terra,
llar malaurada:
les porugues alberes
sorgeixen en la vetlla.
57
Viu llamp dels greuges,
càlides vides mortes,
estels i nombres.
Altures que enterren
memòries, les dates.
58
Calma convicta,
teranyines perennes
que nocturnegen
com xarxes atrevides
de nou fruit imperfecte.
59
Pluja mirada
com unes mans serenes
de pensa cendra.
S’alcen les nits dels roures
en ball precís: la calma.
60
El bes de l’herba,
com dits novells i càlids
en poemes vigies,
cerca la nit modesta
pels vells camins de l’aigua.
61
Traç en la sorra,
les frases captives,
les mans fugaces.
Cau d’empremtes, agreses
del repòs vora terra.
62
Com l’impossible
que es retalla, insomne,
el triomf lliure
ja modela pupil·la
biaixa i confusa.
63
Joia de viure
que en llest vol de rareses
mor trasbalsada:
estrelles percudides,
les vinyes, els solatges.
64
Per les cuirasses
d’atzar just es revifen
vols i dreceres:
fulles enverinades
aconsellen cauteles.
65
Nòmades noses
dels blancs camins, misteris.
Caos i rauxes
que esmicolen vertígens
en dunes pelegrines.
66
Aram de pluja
que enllaça cels fugaços,
desconeguda
terra de la certesa
en el cor de l’estigma.
67
Buides mirades
palpen les cabelleres
de gorgs i pàmpols.
Incrèduls secretismes
s’enquisten a l’obaga.
68
Els clònics roben
l’hàlit dels seus vertígens
greus i marítims.
En blancs coralls flirtegen
sons d’algues en calma.
69
Vessen espectres
omnipresents, angoixes
de temps i runes,
l’aurora renovada
en arenys de banderes.
70
Els vents restaren
damunt espatlles d’aigua.
L’ona germana,
de miralls fetillera,
fou gasiva i glaçada.
71
Alta mar viva,
èpica no sagnada
ni descreguda.
En aspres cingleres
s’esberlaren les aigües.
72
Entre els astres
pul·lulen les guspires
d’unes mirades.
Petits cels solitaris
sense llunes de plata.
73
L’incert s’apropa
en abraçada blanca
de serp asceta:
flagrants argiles
en lletres de postdates.
74
Esqueix de claustre:
els falciots indemnes
són els solistes
de l’exili de l’heura
quasi perduda.
75
Arbres incrèduls:
el silenci us crida,
llunyana l’alba.
Si brodeu encanteris,
sou les clarors audaces.
2/2
AnteriorÍndex
Taula d'informació relacionada
Copyright ©Joan-Ignasi Elias i Cruz, 2005
Pel mateix autor RSSNo hi ha més obres a Badosa.com
Data de publicacióDesembre 2006
Col·lecció RSSDístic
Permalinkhttps://badosa.com/p168-02
Opinions dels lectors RSS
La seva opinió
Com il·lustrar aquesta obra

A més d’opinar sobre aquesta obra, també pot incorporar una fotografia (o més d’una) en aquesta pàgina seguint tres senzills passos:

  1. Busqui una fotografia relacionada amb aquest text a Flickr i allà agregui la següent etiqueta: (etiqueta de màquina)

    Per poder associar etiquetes a fotografies cal ser membre de Flickr (no es preocupi, el servei bàsic és gratuït).

    Li recomanem que esculli fotografies fetes per vostè o del Patrimoni públic. En el cas d’altres fotografies, és possible que calguin privilegis especials per poder etiquetar-les. Sisplau, si la fotografia no és seva ni pertany al Patrimoni públic, demani permís a l’autor o comprovi que la llicència autoritza aquest ús.

  2. Un cop hagi etiquetat a Flickr la fotografia de la seva elecció, comprovi que la nova etiqueta està públicament disponible (pot trigar uns minuts) prement l’enllaç següent fins que aparegui la seva fotografia: mostrar fotografies ...

  3. Un cop es mostri la seva fotografia, ja pot incorporar-la en aquesta pàgina:

Tot i que a Badosa.com no apareix la identitat de les persones que han incorporat fotografies, la il·lustració d’obres no és anònima (les etiquetes estan associades a l’usuari de Flickr que les va agregar). Badosa.com es reserva el dret d’eliminar aquelles fotografies que consideri inapropiades. Si detecta una fotografia que no il·lustra adequadament l’obra, o la llicència de la qual no permet aquest ús, comuniqui-ho.

Si (per exemple, provant el servei) ha afegit una fotografia que en realitat no està relacionada amb aquesta obra, pot eliminar-la esborrant a Flickr l’etiqueta que va agregar (pas 1). Verifiqui que aquesta eliminació ja és pública (pas 2) i desprès premi el botó del pas 3 per actualitzar aquesta pàgina.

Badosa.com mostra un màxim de 10 fotografies per obra.

Badosa.com Concepció, disseny i desenvolupament: Xavier Badosa (1995–2018)